هدف پیامبر: بارور کردن مراتب الهی و رشد عقلانیت انسان ها
پیامبر جویای بارور کردن مراتب الهی وجود انسان و رشد عقلانیت انسان هاست
الگوگیری به اندازه سعه ی وجودی خود فرد است
مراسم عزاداری بیست و هشتم ماه صفر با حضور خواهران محب اهل بیت علیهم السلام در حوزه علمیه الزهرا س برگزار شد.
خانم حسینی مبلغ حوزه ضمن عرض تسلیت ایام شهادت حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم و سبط گرامیشان امام حسن مجتبی سلام الله علیه به خواهران عزادار و محب اهل بیت، در عظمت وجود پیامبر اکرم گفت: روایت است که اگر در خانه ای یا مجلسی نام مبارک حضرت رسول وجود داشته باشد آن خانه و آن مجلس، خانه و مجلس مبارکی خواهد بود.
وی در بیان عظمت و بزرگی نام پیامبر ادامه داد: ابوهارون از یاران حضرت صادق خدمت امام آمدند امام فرمود ابا هارون چند روزی است که تو راندیده ام او گفت صاحب پسری شده ام. حضرت فرمود: مبارک باشد، او را چه نامگذاری کردی عرض کرد محمد حضرت تا نام محمد را شنید گونه خود را به طرف زمین برده و فرمود: محمد، محمد، محمد و آن قدر خم شد که نزدیک بود گونه اش به زمین ساییده شود. آن گاه فرمود: جانم، فرزندم، همسرم، پدر و مادرم و تمام مردم روی زمین فدای رسول خدا باد. (1) امام همچنین می فرماید هیچ نوزادی برای ما متولد نمی شود مگراین که نخست نام او را محمد می نامیم و پس از هفت روز، اگر خواستیم نامش را تغییر می دهیم وگرنه همان نام را براو می گذاریم(2)
این مبلغ حوزه وجود پیامبر را دریافت کننده تمام معارف و علوم الهی عنوان کرد و گفت: پیامبر تمام معارف الهیه را در خود هضم کردند و به مردم رساندند؛ مثل مادری که غذا را در وجود خویش هضم می کند و به کودکش شیر می دهد. فرزند توان هضم غذاهایی که مادر می خورد را ندارد و این وجود مادر است که غذا را با وجود فرزندش متناسب می کند و نیز مانند علما که مباحث سنگین فقهی و اصولی را راحت الهضم کرده و بصورت رساله عملیه در اختیار مردم قرار میدهند. پیامبر علوم و معارف الهی را دریافت می کند و متناسب با وجود مردم به آنان می رساند.
حسینی با اشاره به آیه 128 سوره توبه، لَقَدْ جَاءَكُمْ رَسُولٌ مِنْ أَنْفُسِكُمْ، خاطر نشان کرد: این آیه الگوگیری از پیامبر را بیان کرده و با بیان اینکه رسول از جنس خود شماست مانع هرگونه فرافکنی می شود تا مردم نگویند او با ما فرق داشت.
وی توضیح داد: الگوگیری به اندازه سعه ی وجودی خود فرد است؛ مثلا اگر دانش آموزی در المپیاد امتیاز بیاورد به بقیه میگویند این را الگو بگیرید آیا آنها هم در المپیاد نمره می آوردند؟! نه، ولی در حد سعه ی وجودی خود بالا میآیند.
این مبلغ حوزه به این نکته توجه داد که پیامبر جویای بارور کردن مراتب الهی وجود انسان و رشد عقلانیت انسان هاست و گفت: پیامبر از مرگ فرزندش ابراهیم اندوهگین شد و گریست و در پاسخ به اعتراض برخی فرمود: من نیز انسانم؛ قلبم اندوهگین میشود ولی سخنی که خداوند را به خشم آورد نمیگوییم. (3) همچنین روزی که ابراهیم درگذشت، کسوف رخ داد. برخی گفتند: خورشید بخاطر مرگ ابراهیم گرفته است. پیامبر فرمود: «خورشید و ماه دو نشانه از نشانههای الهی هستند و بخاطر مرگ یا زندگی هیچ کس نمیگیرند.(4) پیامبر نخواست از جهالت مردم استفاده کرده و مرید بگیرید بلکه به دنبال بیداری و آگاهی مردم هستند. (5)
حسینی در انتها پیامبر را دلسوز و رئوف نسبت به مردم معرفی کرد و در مورد اوصاف حضرت رسول از زبان خود ایشان گفت: پیامبر فرمود چند چیز است که تا دم مرگ از آنها دست برنمیدارم سلام بر کودکان، نشستن با فقرا، سوار بر مرکب بی جهاز، پوشیدن لباس پشمی، … .(6)
—————————————————————
مراسم عزاداری تا پایان ماه صفر ادامه خواهد داشت.
این مراسم هر روز از ساعت ده صبح در حوزه علمیه الزهرا سلام الله علیها - واوان برگزار می گردد.
————————————————————
پی نوشت:
(1) لَم اَریکَ مُنذُ اَیّامٍ یا اَباهارون؟ فَقُلتُ:وُلِدَ لی غُلام. فَقالَ:بارَکَ اللهُ لَکَ،فَما سَمَّیتَهُ؟قلت:سَمَّیتُهُ مُحَمَّداً. فَاَقبَلَ.بِخَدِّهِ نَحوَ الاَرضِ وَ هُوَ یَقُول: مُحَمَّد،مُحَمَّد،مُحَمَّد حَتّی کانَ یُلصقُ خَدَّهُ بِالاَرضِ،ثُمَّ قالَ:بِنَفسی وَ بِوَلَدی وَیِأَهلی وَ بِاَبَوِیَّ وَ بأَهلِ الاَرضِ کُلهُم جمعاً الفِداءَ لِرَسُولِ الله(ص)، لا تَسبَّهُ وَ لا تَضِربهُ وَ لا تُسئُ اِلَیهِ،وَاعلَم اُنَّهُ لَیسَ فِی الاَرضِ فیها اسمُ مُحَمَّد اِلّا وَ هَیِ تُقَدِّسَ کُلّ یَومٍ؛ مستدرک الوسائل- جلد 15
(2) لا یُولَد لَنا وَلَدٌ اِلّا سَمَّیناهُ مُحَمَّداً،فَاِذا مَضی سَبعَةُ اَیامٍ فَاِن شِئنا غَیِّرنا وَاِلّا تَرَکنَا؛ مستدرک الوسائل- جلد 15- ص 127
(3) مجلسی، بحار الأنوار، ۱۳۶۳ش، ج۷۹، ص۹۱؛ ابن سعد، الطبقات الکبری، ۱۴۱۸ق، ج۱، ص۱۱۴.
(4) بلاذری، انساب الاشراف، ۱۴۱۷ق، ج۱، ص۴۵۲؛ مجلسی، بحارالأنوار، ۱۳۶۳ش، ج۷۹، ص۹۱.
(5) به گفته مرتضی مطهری پيغمبر نمیخواهد از نقاط ضعف مردم براى هدايت مردم استفاده كند، میخواهد از نقاط قوّت مردم استفاده كند. پيغمبر نمیخواهد از جهالت و نادانى مردم به نفع اسلام استفاده كند، میخواهد از علم و معرفت مردم استفاده كند. پيغمبر نمیخواهد از ناآگاهى و غفلت مردم استفاده كند، می خواهد از بيدارى مردم استفاده كند. ن ک به: مجموعه آثار شهید مطهری، ج١٦، ص١٠٩.
(6) صدوق، الخصال، ص۲۷۱.